miercuri, 5 august 2009

Romanul e descurcaret...

Nevoia l-a impins pe un localnic din Carsie, comuna Sichevita (judetul Caras – Severin), sa-si construiasca singur un tractor cu ce-a gasit pe-acasa si prin sat.

[... detaliat]

Prin 2000, pe cand avea vreo 26 de ani, Ilie Jurca a consta­tat ca s-a saturat sa tot umble pe jos cinci kilometri pana in Sichevita ca sa cumpere o pai­ne si sa se descurce doar cu niste cai la aratul pamantului. De priceput era si este priceput intr-ale mecanicii pentru ca i-a placut de mic, de cand incepuse sa fure meserie de la tatal sau, fost mecanic la IAS-ul dintr-un sat vecin. S-a gan­dit un pic cum sa faca, dupa care a trecut la fapte. A cum­parat cu cativa leuti o se­ma­natoare nemteasca Fariman, veche de 50 de ani, parasita in gospodarie de un neamt fugit in Germania inca de pe vremea lui Ceausescu. A facut rost astfel de motor si sistem de suspensii. Motorul are un singur cilindru si, ­atunci cand nu vrea sa plece la buton, este pornit cu mani­ve­la, pentru ca s-a folosit si de vechiul demaror al semanatorii.

Amalgam Talbot, Opel, Aro
De pe un Talbot frantuzesc a luat volanta si placa de presiune de la ambreiaj. Discul de ambreiaj l-a facut dintr-un disc mare de frana de la un tractor obisnuit. Sistemul de franare il are de la vechea semanatoare pe care l-a si imbunatatit: atunci cand are nevoie sa-ntoarca tractorul pe loc, poate bloca roata motoa­re de pe partea dorita, asa ca tractorasul are doua pedale de frana, pentru stanga si pentru dreapta, situate una langa cealalta, ca sa poata fi actionate si simultan, cu un singur picior, atunci cand e nevoie.
Cutia de viteze este cea a unui Opel Rekord din 1980, modificata si adaptata la intregul angrenaj, iar reductorul este de pe un Aro 32 din 1983. Alimentarea cu motori­na este facuta prin cadere, dintr-un rezervor de noua litri, lucru care-i confera motorului de 14 CP o autonomie de functionare de 18 ore. Rotile motorii (cele din spate) sunt de pe un tractor nemtesc care avea si el mai bine de jumatate de veac vechime in mo­mentul in care l-a “deposedat” de ele. Farurile sunt de la o Dacia 1310, iar “caroseria” motorului este facuta de Ilie Jurca dintr-o bucata de tabla, vopsita apoi frumos, in rosu. Puntea fata este si ea de la vechea semanatoare, rotile din fata sunt cumparate dintr-un magazin, demarorul este luat din piata de vechituri, iar osiile sunt facute de proprietar din profil metalic “U”.

Nevoia l-a invatat
“Aveam vreo 26 – 27 de ani cand m-am apucat de construit tractorul. Nu lucram a­tunci niciunde, asa ca de un­de sa fi avut bani sa-mi iau unul gata facut?! In patru ani l-am terminat si merge si acum fara probleme. Fac peste 100 de kilometri cu el pe saptamana, si la camp si pe drumuri”, marturiseste Ilie Jurca. Barbatul spune insa ca nu este extrem de atasat de tractor. Pentru “o suma corecta” l-ar vinde, mai ales ca re­cent si-a luat un tractor defect, caruia vrea sa-i puna un mo­tor de Skoda Felicia si mai are in plan un alt tractor cu mo­tor in doi timpi, dar cu trac­tiune 4x4. Iliuta, cum ii spun localnicii, a primit anii trecuti o oferta interesanta: cativa ingi­neri cehi, fascinati de reusita lui, i-au promis ca anul acesta vor veni cu un tractor nou - nout daca pe cel facut din bu­cati li-l ofera spre a-l expune intr-un muzeu al tehnicii. Anul a venit, dar cu el a adus si criza economica, asa ca, se pare, materializarea propunerii se amana.


sursa: http://www.replicahd.ro/replica_db/index.php?pagerun=2&p=2533&more=1&c=1&tb=1&pb=1#more2533

Niciun comentariu:

IP, SO, browser , etc, etc

Sign by Danasoft - For Backgrounds and Layouts