Nevoia l-a impins pe un localnic din Carsie, comuna Sichevita (judetul Caras – Severin), sa-si construiasca singur un tractor cu ce-a gasit pe-acasa si prin sat. |
Prin 2000, pe cand avea vreo 26 de ani, Ilie Jurca a constatat ca s-a saturat sa tot umble pe jos cinci kilometri pana in Sichevita ca sa cumpere o paine si sa se descurce doar cu niste cai la aratul pamantului. De priceput era si este priceput intr-ale mecanicii pentru ca i-a placut de mic, de cand incepuse sa fure meserie de la tatal sau, fost mecanic la IAS-ul dintr-un sat vecin. S-a gandit un pic cum sa faca, dupa care a trecut la fapte. A cumparat cu cativa leuti o semanatoare nemteasca Fariman, veche de 50 de ani, parasita in gospodarie de un neamt fugit in Germania inca de pe vremea lui Ceausescu. A facut rost astfel de motor si sistem de suspensii. Motorul are un singur cilindru si, atunci cand nu vrea sa plece la buton, este pornit cu manivela, pentru ca s-a folosit si de vechiul demaror al semanatorii.
Amalgam Talbot, Opel, Aro
De pe un Talbot frantuzesc a luat volanta si placa de presiune de la ambreiaj. Discul de ambreiaj l-a facut dintr-un disc mare de frana de la un tractor obisnuit. Sistemul de franare il are de la vechea semanatoare pe care l-a si imbunatatit: atunci cand are nevoie sa-ntoarca tractorul pe loc, poate bloca roata motoare de pe partea dorita, asa ca tractorasul are doua pedale de frana, pentru stanga si pentru dreapta, situate una langa cealalta, ca sa poata fi actionate si simultan, cu un singur picior, atunci cand e nevoie.
Cutia de viteze este cea a unui Opel Rekord din 1980, modificata si adaptata la intregul angrenaj, iar reductorul este de pe un Aro 32 din 1983. Alimentarea cu motorina este facuta prin cadere, dintr-un rezervor de noua litri, lucru care-i confera motorului de 14 CP o autonomie de functionare de 18 ore. Rotile motorii (cele din spate) sunt de pe un tractor nemtesc care avea si el mai bine de jumatate de veac vechime in momentul in care l-a “deposedat” de ele. Farurile sunt de la o Dacia 1310, iar “caroseria” motorului este facuta de Ilie Jurca dintr-o bucata de tabla, vopsita apoi frumos, in rosu. Puntea fata este si ea de la vechea semanatoare, rotile din fata sunt cumparate dintr-un magazin, demarorul este luat din piata de vechituri, iar osiile sunt facute de proprietar din profil metalic “U”.
Nevoia l-a invatat
“Aveam vreo 26 – 27 de ani cand m-am apucat de construit tractorul. Nu lucram atunci niciunde, asa ca de unde sa fi avut bani sa-mi iau unul gata facut?! In patru ani l-am terminat si merge si acum fara probleme. Fac peste 100 de kilometri cu el pe saptamana, si la camp si pe drumuri”, marturiseste Ilie Jurca. Barbatul spune insa ca nu este extrem de atasat de tractor. Pentru “o suma corecta” l-ar vinde, mai ales ca recent si-a luat un tractor defect, caruia vrea sa-i puna un motor de Skoda Felicia si mai are in plan un alt tractor cu motor in doi timpi, dar cu tractiune 4x4. Iliuta, cum ii spun localnicii, a primit anii trecuti o oferta interesanta: cativa ingineri cehi, fascinati de reusita lui, i-au promis ca anul acesta vor veni cu un tractor nou - nout daca pe cel facut din bucati li-l ofera spre a-l expune intr-un muzeu al tehnicii. Anul a venit, dar cu el a adus si criza economica, asa ca, se pare, materializarea propunerii se amana.
sursa: http://www.replicahd.ro/replica_db/index.php?pagerun=2&p=2533&more=1&c=1&tb=1&pb=1#more2533
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu